Blink ja Tipping point

Voisiko intuitiota hyödyntää paremmin? Entä miten synnyttää sosiaalinen epidemia? Kuluneella viikolla olen lukenut Malcolm Gladwellin kirjoja (Välähdys, http://fi.wikipedia.org/wiki/välähdys ja Leimahduspiste, http://www.ajatuskirjat.fi/suomi/lukunayte_1394.asp).

Välähdys (Blink – The Power of Thinking Without Thinking) käsittelee alitajuista tai vaistonvaraista päätöksentekoa. Usein intuitio on parempi tapa tehdä päätöksiä kuin rationaalinen ja pitkä harkinta. Toisaalta kannattaa myös tunnistaa sosialisaatioprosessin myötä syntyneet oman alitajuntansa kuopat ja ennakkoluulot. Gladwell vyöryttää perusteellisia esimerkkejä sieltä ja täältä.

Leimahduspiste (The Tipping Point) käsittelee sitä, kuinka muoti-ilmiöt syntyvät. Miksi jotku ilmiöt leviävät epidemian lailla yhteiskunnassamme, kun toiset kuolevat alkuunsa. Gladwellin mukaan ”sosiaalisessa epidemiassa markkinatietäjät ovat tietopankkeja. He tuottavat sanoman. Yhdistäjät ovat sosiaalinen liima: he levittävät sitä. Mutta on myös valikoitu ihmisjoukko – myyntimiehet – joilla on taito taivutella meidät […]” Olennaista on tunnistaa nämä henkilöt sosiaalisessa verkostossasi.

Välähdyksessä on erinomainen, hyvin yksinkertainen, arvoitus, johon on helppo vastata. Toivon, että kokeilet:

”Mies ja hänen poikansa ovat vakavassa auto-onnettomuudessa. Isä kuolee, ja poika kiikutetaan ensiapuun. Kun lapsi saapuu sinne, päivystävä lääkäri katsoo häntä ja henkäisee: ”Tämä lapsi on poikani!” Kuka lääkäri on?

Keksitkö ratkaisun salaman nopeasti? Oliko vastaus heti mielessäsi itsestäänselvänä ja kirkkaana? Mitä tuli siis aivan ensimmäisenä mieleen? Vai jäitkö sittenkin epäröimään oikeaa vastausta? Mitä tämä paljastaa sinusta?

Jätä kommentti

Close Bitnami banner
Bitnami